Handleiding: teksten schrijven voor web

Webteksten moeten aan andere eisen voldoen dan teksten op papier. Want lezen van het scherm is lastiger dan van papier. Bezoekers van een website zijn vaak gehaast en bovendien geneigd om snel door te klikken naar andere sites. Een bezoeker wil in één oogopslag zien of de inhoud van een site de moeite waard is. Het is daarom belangrijk dat teksten op een website kort, aantrekkelijk en ‘scanbaar’ zijn.

Teksten schrijf je ALTIJD voor bezoekers, maar daarbij is het van belang om zoekmachines niet uit het oog te verliezen. Zoekmachines zullen websites opnemen in de zoek-database en daarbij hechten zij waardes aan de titels en subtitels op een website. 

Deze 5 tips helpen je om betere webteksten te schrijven:

1. Val met de deur in huis

Zet de belangrijkste inhoud bovenaan de pagina. Begin niet met een inleiding, met achtergrondinformatie of de historie van het onderwerp, maar ‘val met de deur in huis’. Geef bovenaan de pagina direct aan waar het om gaat: begin met de belangrijkste of meest actuele informatie en maak duidelijk wat de bezoeker op deze pagina kan verwachten.

2. Houd de ‘zoekvraag’ van de bezoeker voor ogen

Een bezoeker komt meestal met een concrete ‘zoekvraag’ op een website. Probeert u zich te verplaatsen in de doelgroep van uw website en bedenk mogelijke zoekvragen van bezoekers. Houd bij het schrijven van webtekst steeds voor ogen: is deze informatie relevant, welke zoekvraag beantwoordt mijn tekst? Probeer aan te sluiten bij de belevingswereld en informatiebehoefte van de doelgroep. Met andere woorden: stel uzelf niet de vraag ‘Welke informatie wil ik aanbieden op mijn website?’, maar: ‘Welke informatie zoekt de doelgroep op mijn website?’.

3. Schrijf ‘scanbaar’

Bezoekers ‘scannen’ een webpagina snel, op zoek naar trefwoorden die aansluiten bij hun zoekvraag (een beetje vergelijkbaar met het ‘koppen snellen’ in een krant). Als een bezoeker niet snel vindt wat hij zoekt, is hij weer weg. Speel hierop in met overzichtelijke en ‘scanbare’ teksten:

Maak korte paragrafen. Bedenk goede, inhoudelijke tussenkopjes: betekenisvolle kopjes die mogelijke zoektermen bevatten, dus niet ‘Algemeen’ of ‘Inleiding’. Gebruik opsommingen: 'bullet lists' of genummerde lijstjes. 

4. Schrijf beknopt, helder en aantrekkelijk

Hou het kort, schrap zo veel mogelijk overbodige zinnen en woorden. Maak het helder en concreet, geef voorbeelden. Vermijd ambtelijk taalgebruik en jargon. Zet beleidsteksten, brochureteksten, regelingen e.d. niet zonder meer op een webpagina, maar bewerk deze tot korte, ‘scanbare’ webteksten; bied zo nodig daarnaast de volledige tekst aan als pdf, zodat de bezoeker deze kan printen.

Spreek de bezoeker waar mogelijk rechtstreeks aan:

Dus niet Op deze site is meer informatie te vinden over zwangerschapsverlof Je kunt je op deze site aanmelden voor de Open Dag

Maar Lees meer over zwangerschapsverlof Meld je aan voor de Open Dag Schrijf niet in lijdende vorm, maar formuleer actief:

Dus niet De uitvaartplechtigheid werd door veel mensen bezocht

Maar Veel mensen bezochten de uitvaartplechtigheid

5. Gebruik betekenisvolle linkteksten

Het moet duidelijk zijn voor bezoekers waar een link op een webpagina naartoe leidt. Als je in lopende tekst of bijv. onderaan een paragraaf verwijst naar een andere webpagina, gebruik dan betekenisvolle, informatieve linkteksten:

Dus niet Klik hier voor informatie over de opleiding Archeologie

Maar Meer informatie over de opleiding Archeologie 

Zoekmachines

Stel altijd de bezoeker voorop, schrijf goed lopende en logische teksten. Maar als het een beetje kan, verlies zoekmachines niet uit het oog:

  • Bepaal per pagina de unieke focus-zoekterm
  • Maak gebruik van kopteksten en subkoppen subkoppen (kop2, kop3, kop4 etc.) en

    verwerk hierin die zoekterm

  • Schrijf unieke teksten (hergebruik geen grote stukken tekst van andere pagina’s / sites) en probeer minimaal 300 woorden per pagina te gebruiken
  • Vermeld de belangrijkste informatie in de eerste alinea
  • Verwerk de zoekterm een aantal keer in de paragraaf-teksten
  • Wanneer er meerdere benamingen zijn voor dezelfde zoekterm, probeer de verschillende termen op een creatieve manier af te wisselen in de tekst.
  • Probeer enkele zinvolle afbeeldingen aan de tekst toe te voegen. Geef deze afbeeldingen een geschikte bestandsnaam en omschrijving mee (tijdens het upload proces).

Meer informatie over SEO en slimme tips:

Google SEO Startersgids 

https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/seo-starter-guide

Kom je er niet uit? Stuur een bericht naar Webworx Stuur een bericht naar Webworx